Historie

Historie poutního místa

Sepekov patří nejstarším osadám na severu jižních Čech. Od 13. století je Sepekov připomínán jako majetek roduVítkovců. Nešťastný osud českých zemí po smrti Přemysla Otakara II. sdílelo i rychle se rozvíjející městečko. Zaúčast na odboji proti králi Václavu II. byl Sepekov majitelům jako náhrada škody odebrán a vrácen teprve roce1307, ale již do rukou jiné větve Vítkovců, Rožmberků. Na počátku 14. Století je zde postaven farní kostel sv.Mikuláše. Po krátké době rozkvětu přicházejí husitské války. Nedaleko je zničeno centrum rožmberského panství celététo oblasti: dvojhrad Příběnice  Příběničky a vzniká husitský Tábor.

Díky tomuto nepříznivému vývoji ztrácejí Rožmberkové zájem o lokality daleko od jejich hlavních držav. Sepekov jevyužíván jako majetková zástava za neplacené dluhy. Ale již osmdesátých letech 15. Století končí rožmberskávláda definitivně, Sepekov a okolí získávají Šternberkové se sídlem na Bechyni. V roce 1530 kupují SepekovŠvamberkové, kteří jej připojují ke svému milevskému panství. Od nich kupují jeho část i se Sepekovem roce 1581Hodějovští Hodějova. Za jejich účast na stavovském povstání proti Habsburkům jim pak byl majetek zkonfiskován.Milevské panství se Sepekovem přechází rámci restitucí církevního majetku roce 1622 do správy Královskékanonie premonstrátů Praze na Strahově. Součástí strahovského majetku je Sepekov až do zrušení poddanstvíroce 1848.

Historie kostela

Kostel Jména Panny Marie a celý poutní areál byl postaven rozhodnutí strahovského opata Mariana Hermanna. V roce 1730 byl položen základní kámen chrámu, jehož architektonický návrh nese stopy K.I.Dientzenhofera. Kostelby dokončen již roce 1733 a 26. září byl do něho slavnostně přenesen Milostný obraz Panny Marie Sepekovské a 27. září byl vysvěcen ke cti Jména Panny Marie světícím biskupem Janem Rudolfem, hrabětem Šporkem. Celapráce na poutním areálu byla dokončena roce 1767.

Milostný obraz Panny Marie Sepekovské, byl součástí gotického křídlového oltáře přelomu 15.- 16. století. PannaMaria je na něm vyobrazena jako Assumpta (Nanebevzatá). Dnes je obraz zasazen do barokního oltáře. Různé kopietohoto obrazu se nacházejí okolních kostelích. Tím je také vyjádřené zřejmé pouto okolních farností tomutopoutnímu místu.